Hihnakäytös
Tommy Wiren, 30.9.2012
- Koiran koulutus on tekemistä, ei lukemista ja kuuntelemista.
- Toinen ääripää kouluttamisessa on harjoittelu, mutta ei tiedetä, mitä harjoitellaan.
- Koiran kanssa tekeminen auttaa ymmärtämään teorian.
- Ymmärrä, mitä teet; kun linnun selättää, mitä tapahtuu????
- Ansaitse koiran käytös.
- Hihna on koulutusväline - molemmissa päissä on ajatteleva olento / ongelmista 80%:a on hihnakäytös.
- Kyse on siitä, mitä eläin tekee, ei siitä, miten ohjaaja ajattelee. Älä ota koiran käytöstä henkilökohtaisesti.
- Eläimen käyttäytyminen on tilanteen mukainen. Se elää hetkessä. Ei osaa ennakoida.
- Kun koira vetää hihnassa, se kävelee poispäin. Tähän saadaan 30 eri syytä. Sille, mitä se tekee, saadaan muuttumaan. Se miksi se sen tekee, ei voida vaikuttaa.
- Eläimen käytös on aitoa, se ei tee sitä loukkaakseen ketään.
- Ei osata huomioida eikä korjata.
- Esiintyy väärissä paikoissa.
- Yleensä seurausta jostakin aiemmin tapahtuneesta.
- Rakentuu yleensä pikkuhiljaa - ratkaistaan ainoastaan parantamalla omaa ymmärrystä koiran käyttäytymiseen. Kun vastuuton naapuri saattaa opettaa ongelmia, älä siirrä vastuuta vieraille, vaan kouluta itse koirasi, äläkä anna sen tavata vieraita.
- Vastuun siirtäminen eläimelle.
- Ihminen ei ota vastuuta kasvatuksesta ja koulutuksesta.
- Syiden hakemista ulkopuolisista tekijöistä tai koirasta.
- Halutaan mieluummin selittää kuin tehdä jotain.
- Unohdetaan, että käyttäytyminen on vuorovaikutusta.
- Laumassa vain yhtä lajia. Tunnistaa siitä, että pystyvät lisääntymään keskenään.
- Kun siedättää koiran toiseen lajiin, ei saalistusvietti herää. Mutta jos annetaan koiran leikkiä saalistusleikkiä, sillä napsahtaa ja saalistusvietti herää.
- Käytös on erilaista eri laumoissa, koira tutustuu haistelemalla takapäätä, kana kiinnostuu ruuista.
- Eläin tunnistaa, millä on merkitystä. Esim. jos kana seuraa ihmistä, se hyötyy siitä, mutta ihminen ei silti ole johtaja.
- Ihminen säännöllistää ulkoilun, leikin, aktiviteetit, WC:ssä käynnit yms. Siitä huolimatta ihmisellä on vaikeuksia.
- Koira ei pidä ihmistä koirana, eivätkä he siksi kilpaile kanssamme asemasta.
- Koira on eläin, leimautuvat emään ja muihin pentuihin. Ei ajattele tai toimi kuten ihminen. Arvomaailma ei ole samanlainen kuin ihmisellä.
- Koiraa kiinnostaa eri asiat kuin ihmistä, esim. lyhtypylväät ja postilaatikot.
- On opportunisti.
- Toimii aina tavalla, jonka se ymmärtää ja kokee sillä hetkellä itselleen kannattavaksi.
- Ei tee asioita miellyttäkseen ihmistä.
- Koira ei miellytä, käytös perustuu siihen, et se hyötyy siitä.
- Ihminen elää koko ajan tulevaisuudessa tai menneisyydessä, harvoin tässä ja nyt. Eläin elää vain siinä hetkessä. Tässä suuri kuilu ihmisen ja koiran kanssa.
- Lajiominaisuuksista
- Kiinteät käyttäytymismallit
- perimä
- Missä, miten kasvatettu
- Mitä asioita vahvistettu
- Koira oppii läpi elämän toimintansa seurauksena.
- Jos oppimishistoria puuttuu, se muodostuu vanhemmiten.
- Perimä vaikuttaa paljon, jopa samassa rodussa. Toiset hakevat kontaktia, toiset eivät. Jos erirotuiset samassa laumassa - ajatusmaailma eri.
- Käyttäytymisen muokkaamista
- Mekaaninen taito (on harjoiteltava)
- Tiedettä, taidetta, teknologiaa (taidetta mahdollisimman vähän)
- Se, miten joku toinen tekee, ei välttämättä sovi itselle. Jokaisen tulee itse löytää oma tapansa kouluttaa.
- Tee asiat niin, että "naapurit" eivät pysty vaikuttamaan. Onko helpompi teloittaa naapurit vai elää niiden kanssa sovussa????
- Kuinka paljon olet valmis muuttamaan omaa käytöstäsi? Se on välttämätöntä oman kehityksen kannalta.
- Tarkkaile käytöstäsi; ylianalysointi voi viedä vaikeuksiin - älä yritä ajatella kuin eläin.
- TIEDÄ MITÄ HALUAT JA MITÄ ET HALUA!
- Ongelmatilanteissa mietitään, mitä koiran halutaan tekevän, ei sitä, miten käytös saadaan pois.
- Jos hyppii, opeta istumaan - vahvista sitä, että etujalat pysyy maassa. Voit opettaa katseen alas, jolloin on vaikea hyppiä. Kukaan ei ole kiinnostunut hyppivistä takajaloista.
Ennen
- Varmistu, että koira on terve ja hyvässä kunnossa. Sairas tai kipeä koira ei vastaa koulutukseen normaalilla tavalla. Käytä tarvittaessa eläinlääkärillä, kuvauta tai ota yhteyttä koirien erikoisortopediin.
- Kuinka paljon koirasi lepää, liikkuu, leikkii, syö, opettelee uusia asioita. Kaikkea tulisi saada päivittäin.
- Päivittäin; pään käyttäminen muutamia minuutteja, rutiineja (jo opittuja asioita) jaksaa enemmän. Lepo oltava harjoitusten välissä.
- Lenkkien lomassa voi olla joku teema, esim, muutama istuminen tms. Loppulenkki oman tahdon mukaan.
- Minimi on 2h päivässä, missä koira tekee jotain, mieluummin enemmän. Jos ei tehdä, ongelmia ilmenee.
- Älä keskity ongelmaan tai yritä korjata käytöstä tilanteen aikana. Palkkaa pyydetystä käytöksestä, jätä palkkaamatta epäonnistunut käytös.
- Määrittele tarkasti käytös, mitä haluaisit koiran tekevän sen sijaan siinä tilanteessa. Lehmän olotilasta leijonaan. Helpompi saada lehmästä leijonaksi, kuin päinvastoin.
- Aloita korvaavan käytöksen harjoittelu. Keskity parantamaan tottelevaisuustasoa. Perusta taitavalle palkkion käytölle. Opeta 1 tai 2 erittäin vahvaa ja sujuvaa käytöstä.
- Kouluttajan tulee valita käytös, jota haluaa vahvistaa esim. kohteen kosketus, katsekontakti, sivulta eteen istuminen, istuminen, maahanmeno, luopuminen yms.
- Opettele ennakoimaan tilanteita, vältä tilanteita, missä ongelmakäytös tulee esiin.
- Pyri olemaan rauhallinen ja johdonmukainen kaikissa tilanteissa.
- Älä komenna tai rankaise koiraa, jos se alkaa ylireagoida tilanteissa.
- Kouluttajan oma toiminta.
- Miten suhtaudut tilanteisiin.
- Miten ennakoit tilanteen.
- Miten toimit koiran näkökulmasta.
- Tarkka palkitseminen - mikä toimii palkkiona? Mistä asiasta sitä palkitaan (reaktio, käytös)? Mihin palkitaan, (palkkion suunta)? Kuinka monta kertaa palkitaan (onko käytös vahva). Toteutuuko vahvistetiheys?
- Seuraaminen; kun koiran katse kääntyy, pysähdy. Kun kontakti, liiku ja palkkaa. Palkkio on vahviste.
- Mitä välineitä käytetään apuna? (talutin, liina, naksutin, kuonopanta, pilli tms)
- Miten kyseistä välinettä tulisi käyttää? Onko ehdollistettu, yleistetty jokin väline toimivaksi.
- Mikä tarkalleen ottaen on reaktio ja mihin apuvälinettä käytät?
- Kuinka suurta tarkkuutta vahvistaminen edellyttää.
VAHVISTEET OVAT KOIRAN TOIMINNAN MOOTTORI
Vahviste
- eläin määrittelee
- lisää toimintaa
- mikä tahansa, mitä eläin tavoittelee
- Minkä eteen koirasi on valmis tekemään töitä?
- Hyvä vahviste on koiran mielestä ansaittu, arvostettu, haluttu, välitön.
- Joidenkin syy - yhteyksien opettaminen voi vaatia tiukkuutta.
- Positiiviset koulutusmetodit toimivat parhaiten, jos rajoitat voimakkaasti ympäristön vahvisteita ja ymmärrät niiden vaikutuksen koiran käyttäytymiseen.
- Jos haluat kontrolloida koiraasi ympäristössä, kontrolloi ympäristöä. Rattaat, lapset, mopot yms.
- Operantti (toiminnallinen) ehdollistaminen; koira oppii halutun käytöksen nopeasti, kun saa itse oivaltaa mikä sille tuottaa palkkion.
- Koira tekee aloitteet itsenäisesti ilman, että kouluttaja houkuttelee tai pakottaa käytökset esiin (klassinen ehdollistaminen)
- Koirasta tulee rauhallisempi ja luottavaisempi
- Oppimisen edistystä voidaan mitata.
- Menetelmä on eläin - ja ihmisystävällistä.
- Perustuu tieteellisiin periaatteisiin.
- Periaatteet pitää opetella.
- Periaatteita pitää harjoitella.
- Periaatteet sekoittuvat huonosti perinteisiin menetelmiin.
- Uusien tgapojen oppiminen on vaikeaa.
- Reaktio - seuraus
- Jokin reaktio lisääntyy - tuottavaa
- Toiminnnan seuraukset ehdollistuvat klassisesti; ärsyke - reaktio = vaikea muuttaa
- Kaksi erillistä asiaa liittyvät yhdeksi eläimen mielessä.
- Käytöksen yhteydessä esiintyvät käskyt, vihjeet, ympäristö yms.
- Pelko on aina klassista ehdollistumista.
Mitä ongelmia?
- Rankaisu ei kerro koiralle oikeaa tapaa toimia, esim. mitä koiran tulisi tehdä sen sijaan?
- Koira tottuu nopeasti paineeseen.
- Kuonopanta = ohjaustehostin.
- Kouluttajan tulee vahvistaa käytös, jota haluaa vahvistaa.
- Koira opetetaan reagoimaan johonkin ärsykkeeseen toisenlaisella vasteella.
- Annetaan esim. vastaantulevalle ärsykkeelle koiran mielestä mukava merkitys.
- Ärsyke poistuu koiran tarjoaman reaktion aikana.
- Esim. koira oma-aloitteisesti kääntää päänsä pois ärsykkeestä, jolloin ärsyke poistuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti