Roope ja Rosa

Roope ja Rosa

keskiviikko 3. huhtikuuta 2013

Hihnakäytös, ala Wiren

Kun on lomalla ja tekemisen puute on kova, niin sitä saattaa haahuilessaan löytää kadonneita tavaroita. Esim. kauan kadoksissa olleen muistivihon. Sitten tulikin kiire kirjoittaa muistinpanot tänne ylös, ennenkuin vihko taas katoaa... ;).

Hihnakäytös
Tommy Wiren,  30.9.2012

  • Koiran koulutus on tekemistä, ei lukemista ja kuuntelemista.
  • Toinen ääripää kouluttamisessa on harjoittelu, mutta ei tiedetä, mitä harjoitellaan.
  • Koiran kanssa tekeminen auttaa ymmärtämään teorian.
  • Ymmärrä, mitä teet; kun linnun selättää, mitä tapahtuu????
  • Ansaitse koiran käytös.
  • Hihna on koulutusväline - molemmissa päissä on ajatteleva olento / ongelmista 80%:a on hihnakäytös.
  • Kyse on siitä, mitä eläin tekee, ei siitä, miten ohjaaja ajattelee. Älä ota koiran käytöstä henkilökohtaisesti.
  • Eläimen käyttäytyminen on tilanteen mukainen. Se elää hetkessä. Ei osaa ennakoida.
  • Kun koira vetää hihnassa, se kävelee poispäin. Tähän saadaan 30 eri syytä. Sille, mitä se tekee, saadaan muuttumaan. Se miksi se sen tekee, ei voida vaikuttaa.
  • Eläimen käytös on aitoa, se ei tee sitä loukkaakseen ketään.
Ongelmakäytös:
  • Ei osata huomioida eikä korjata.
  • Esiintyy väärissä paikoissa.
  • Yleensä seurausta jostakin aiemmin tapahtuneesta.
  • Rakentuu yleensä pikkuhiljaa - ratkaistaan ainoastaan parantamalla omaa ymmärrystä koiran käyttäytymiseen. Kun vastuuton naapuri saattaa opettaa ongelmia, älä siirrä vastuuta vieraille, vaan kouluta itse koirasi, äläkä anna sen tavata vieraita.
Johtajuusongelma:
  • Vastuun siirtäminen eläimelle.
  • Ihminen ei ota vastuuta kasvatuksesta ja koulutuksesta.
  • Syiden hakemista ulkopuolisista tekijöistä tai koirasta.
  • Halutaan mieluummin selittää kuin tehdä jotain.
  • Unohdetaan, että käyttäytyminen on vuorovaikutusta.
  •  
Laumahierarkia:
  • Laumassa vain yhtä lajia. Tunnistaa siitä, että pystyvät lisääntymään keskenään.
  • Kun siedättää koiran toiseen lajiin, ei saalistusvietti herää. Mutta jos annetaan koiran leikkiä saalistusleikkiä, sillä napsahtaa ja saalistusvietti herää.
  • Käytös on erilaista eri laumoissa, koira tutustuu haistelemalla takapäätä, kana kiinnostuu ruuista.
  • Eläin tunnistaa, millä on merkitystä. Esim. jos kana seuraa ihmistä, se hyötyy siitä, mutta ihminen ei silti ole johtaja.
  • Ihminen säännöllistää ulkoilun, leikin, aktiviteetit, WC:ssä käynnit yms. Siitä huolimatta ihmisellä on vaikeuksia.
  • Koira ei pidä ihmistä koirana, eivätkä he siksi kilpaile kanssamme asemasta.
Eläimet eivät ole eettisiä
  • Koira on eläin, leimautuvat emään ja muihin pentuihin. Ei ajattele tai toimi kuten ihminen. Arvomaailma  ei ole samanlainen kuin ihmisellä.
  • Koiraa kiinnostaa eri asiat kuin ihmistä, esim. lyhtypylväät ja postilaatikot.
  • On opportunisti.
  • Toimii aina tavalla, jonka se ymmärtää ja kokee sillä hetkellä itselleen kannattavaksi.
  • Ei tee asioita miellyttäkseen ihmistä.
  • Koira ei miellytä, käytös perustuu siihen, et se hyötyy siitä.
  • Ihminen elää koko ajan tulevaisuudessa tai menneisyydessä, harvoin tässä ja nyt. Eläin elää vain siinä hetkessä. Tässä suuri kuilu ihmisen ja koiran kanssa.
Käyttäytyminen koostuu:
  • Lajiominaisuuksista
  • Kiinteät käyttäytymismallit
  • perimä
Oppimishistoria
  • Missä, miten kasvatettu
  • Mitä asioita vahvistettu
  • Koira oppii läpi elämän toimintansa seurauksena.
  • Jos oppimishistoria puuttuu, se muodostuu vanhemmiten.
  • Perimä vaikuttaa paljon, jopa samassa rodussa. Toiset hakevat kontaktia, toiset eivät. Jos erirotuiset samassa laumassa - ajatusmaailma eri.
Kouluttaminen on:
  • Käyttäytymisen muokkaamista
  • Mekaaninen taito (on harjoiteltava)
  • Tiedettä, taidetta, teknologiaa (taidetta mahdollisimman vähän)
TEHOKAS KOULUTUS EDELLYTTÄÄ SITÄ, ETTÄ ENSIN SINUN TULEE MUUTTAA OMAA KÄYTÖSTÄSI!!!!
  • Se, miten joku toinen tekee, ei välttämättä sovi itselle. Jokaisen tulee itse löytää oma tapansa kouluttaa.
  • Tee asiat niin, että "naapurit" eivät pysty vaikuttamaan. Onko helpompi teloittaa naapurit vai elää niiden kanssa sovussa????
  • Kuinka paljon olet valmis muuttamaan omaa käytöstäsi? Se on välttämätöntä oman kehityksen kannalta.
  • Tarkkaile käytöstäsi; ylianalysointi voi viedä vaikeuksiin - älä yritä ajatella kuin eläin.
  • TIEDÄ MITÄ HALUAT JA MITÄ ET HALUA!
  • Ongelmatilanteissa mietitään, mitä koiran halutaan tekevän, ei sitä, miten käytös saadaan pois.
  • Jos hyppii, opeta istumaan - vahvista sitä, että etujalat pysyy maassa. Voit opettaa katseen alas, jolloin on vaikea hyppiä. Kukaan ei ole kiinnostunut hyppivistä takajaloista.
Koiran koulutus:
Ennen
  • Varmistu, että koira on terve ja hyvässä kunnossa. Sairas tai kipeä koira ei vastaa koulutukseen normaalilla tavalla. Käytä tarvittaessa eläinlääkärillä, kuvauta tai ota yhteyttä koirien erikoisortopediin.
  • Kuinka paljon koirasi lepää, liikkuu, leikkii, syö, opettelee uusia asioita. Kaikkea tulisi saada päivittäin.
  • Päivittäin; pään käyttäminen muutamia minuutteja, rutiineja (jo opittuja asioita) jaksaa enemmän. Lepo oltava harjoitusten välissä.
  • Lenkkien lomassa voi olla joku teema, esim, muutama istuminen tms. Loppulenkki oman tahdon mukaan.
  • Minimi on 2h päivässä, missä koira tekee jotain, mieluummin enemmän. Jos ei tehdä, ongelmia ilmenee.
Ongelma käyttäytyminen
  1. Älä keskity ongelmaan tai yritä korjata käytöstä tilanteen aikana. Palkkaa pyydetystä käytöksestä, jätä palkkaamatta epäonnistunut käytös.
  2. Määrittele tarkasti käytös, mitä haluaisit koiran tekevän sen sijaan siinä tilanteessa. Lehmän olotilasta leijonaan. Helpompi saada lehmästä leijonaksi, kuin päinvastoin.
Mitä ongelmille tulisi tehdä?
  1. Aloita korvaavan käytöksen harjoittelu. Keskity parantamaan tottelevaisuustasoa. Perusta taitavalle palkkion käytölle. Opeta 1 tai 2 erittäin vahvaa ja sujuvaa käytöstä.
  2. Kouluttajan tulee valita käytös, jota haluaa vahvistaa esim. kohteen kosketus, katsekontakti,  sivulta     eteen istuminen, istuminen, maahanmeno, luopuminen yms.
  3. Opettele ennakoimaan tilanteita, vältä tilanteita, missä ongelmakäytös tulee esiin.
  4. Pyri olemaan rauhallinen ja johdonmukainen kaikissa tilanteissa.
  5. Älä komenna tai rankaise koiraa, jos se alkaa ylireagoida tilanteissa.
Tärkeysjärjestys kouluttamisessa:
  • Kouluttajan oma toiminta.
  • Miten suhtaudut tilanteisiin.
  • Miten ennakoit tilanteen.
  • Miten toimit koiran näkökulmasta.
  • Tarkka palkitseminen - mikä toimii palkkiona? Mistä asiasta sitä palkitaan (reaktio, käytös)? Mihin palkitaan, (palkkion suunta)? Kuinka monta kertaa palkitaan (onko käytös vahva). Toteutuuko vahvistetiheys?
  • Seuraaminen; kun koiran katse kääntyy, pysähdy. Kun kontakti, liiku ja palkkaa. Palkkio on vahviste.
Apuvälineet
  • Mitä välineitä käytetään apuna? (talutin, liina, naksutin, kuonopanta, pilli tms)
  • Miten kyseistä välinettä tulisi käyttää? Onko ehdollistettu, yleistetty jokin väline toimivaksi.
  • Mikä tarkalleen ottaen  on reaktio ja mihin apuvälinettä käytät?
  • Kuinka suurta tarkkuutta vahvistaminen edellyttää.
Lintsataan palkkaamisesta vasta sitten, kun toiminta on vahva. Seuraamisessa oltava yksikkö, esim. 10s, jonka se osaa missä vain. Kun sen hallitsee, voi seuraamista tehdä 4, 2, 3:n sykleissä. (5:n sekunnin sisällä tulisi koiran saada onnistuminen, jotta se jaksaa. Tämä luo intoa treeniin - pääsee pidemmälle sekä voi lisätä haasteita. Apuvälineita kannattaa käyttää alussa, mutta kun käytös on vahva, poista apuvälineet.

VAHVISTEET OVAT KOIRAN TOIMINNAN MOOTTORI

Vahviste
  • eläin määrittelee
  • lisää toimintaa
  • mikä tahansa, mitä eläin tavoittelee
 Tehokas vahviste
  • Minkä eteen koirasi on valmis tekemään töitä?
  • Hyvä vahviste on koiran mielestä ansaittu, arvostettu, haluttu, välitön.
 POSITIIVINEN EI TARKOITA SALLIVAA
  • Joidenkin syy - yhteyksien opettaminen voi vaatia tiukkuutta.
  • Positiiviset koulutusmetodit toimivat parhaiten, jos rajoitat voimakkaasti ympäristön vahvisteita ja ymmärrät niiden vaikutuksen koiran käyttäytymiseen.
YMPÄRISTÖ VAHVISTAA MYÖS
  • Jos haluat kontrolloida koiraasi ympäristössä, kontrolloi ympäristöä. Rattaat, lapset, mopot yms.
 MENETELMÄN VALITSEMINEN
  • Operantti (toiminnallinen) ehdollistaminen; koira oppii halutun käytöksen nopeasti, kun saa itse oivaltaa mikä sille tuottaa palkkion. 
  • Koira tekee aloitteet itsenäisesti ilman, että kouluttaja houkuttelee tai pakottaa käytökset esiin (klassinen ehdollistaminen)
  • Koirasta tulee rauhallisempi ja luottavaisempi
  • Oppimisen edistystä voidaan mitata.
  • Menetelmä on eläin - ja ihmisystävällistä.
MIKSI KAIKKI EI KÄYTÄ OPERANTTIA MAHDOLLISTAMISTA?
  • Perustuu tieteellisiin periaatteisiin.
  • Periaatteet pitää opetella.
  • Periaatteita pitää harjoitella.
  • Periaatteet sekoittuvat huonosti perinteisiin menetelmiin.
  • Uusien tgapojen oppiminen on vaikeaa.
 OPERANTTI EHDOLLISTAMINEN
  • Reaktio - seuraus
  • Jokin reaktio lisääntyy - tuottavaa
  • Toiminnnan seuraukset ehdollistuvat klassisesti; ärsyke - reaktio = vaikea muuttaa
  • Kaksi erillistä asiaa liittyvät yhdeksi eläimen mielessä.
  • Käytöksen yhteydessä esiintyvät käskyt, vihjeet, ympäristö yms. 
  • Pelko on aina klassista ehdollistumista.
Hihnan käytön tekniikka; vetäminen - hihna kiristyy - seiso - koira katsoo - palkkaa sivulta liikkeessä.

Mitä ongelmia?
  • Rankaisu ei kerro koiralle oikeaa tapaa toimia, esim. mitä koiran tulisi tehdä sen sijaan?
  • Koira tottuu nopeasti paineeseen.
  • Kuonopanta = ohjaustehostin.
  • Kouluttajan tulee vahvistaa käytös, jota haluaa vahvistaa.
VASTAEHDOLLISTAMINEN
  • Koira opetetaan reagoimaan johonkin ärsykkeeseen toisenlaisella vasteella.
  • Annetaan esim. vastaantulevalle ärsykkeelle koiran mielestä mukava merkitys.
  • Ärsyke poistuu koiran tarjoaman reaktion aikana. 
  • Esim. koira oma-aloitteisesti kääntää päänsä pois ärsykkeestä, jolloin ärsyke poistuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti