Roope ja Rosa

Roope ja Rosa

maanantai 6. joulukuuta 2010

Kameran käyttökoulu osa 6, kertaus

Pääsin töiden kautta yhden päivän kestävälle digikameran käyttö -kurssille. Suurin osa kurssilla käydyistä aiheista oli puolittain tuttua, joten osasin ottaa päivästä enemmän irti, kuin jos olisin käynyt kurssin puolivuotta sitten. Mulla oli kurssille mennessä paljon kysymyksiä, mihin olisin halunnut vastauksia, mutta kun ope tuumasi mulla olevan vanha kamera, en kehdannut enää kysyä mitään. Niinpä tyydyin tekemään muistiinpanoja ja tutustumaan oman kameran asetuksiin myöhemmin. Vahinko vain, että mun kamera oli Meerillä koko viikonlopun ja pääsin testaamaan oppejani vasta tänä aamuna, kun taivaan täydeltä tuli lunta. 

Oppien pohjalta tein muutamia asetuksien muutoksia:

  • Mitä isommat pikselit, sitä parempi kuvalaatu. Joo, tämän mä jo tiesin. Mutta sitä en tiennyt, että kuvan pikselit pystyy laskemaan kertomalla leveyden korkeudella. Yhteistuloksena tulisi olla noin 8 miljoonaa. Pahus sentään, mun kuvissa niitä on noin 3 miljoonaa. Jotta pääsisin edes lähellekään 8 miljoonaa, on mun nostettava kuvan koko 8M:ään ja kuvasuhde pidettävä 4:3:na.
  • Valot ja värit, w.balance. Jos vain mahdollista, valkotasapaino asetus kannattaa pitää aina AWB:lla, jolloin kamera itse tunnistaa valon kirkkauden ja säätää asetukset sen mukaan. Sisätiloissa, jolloin ulkoa saattaa tulla luonnonvaloa ja toiselta suunnalta halogeenivaloa, voi asetukset tallentaa itse. Se on vielä kokeilematta.
  • ISO-herkkyys. Kannattaa pitää automaattisena. Sääntönä on, että mitä herkempi kenno, sen enempi kohinaa.
  • Aukko ja suljin. Aiheesta keskusteltiin paljon. Kaikki mitä mä siitä ymmärsin, oli, että kannattaa asentaa itse A puolella sopivan aukon, niin kamera itse muuttaa sen mukaan sulkimen arvon.
  • Onnistuneen kuvan salaisuus. Mitä lähempää kuvan ottaa, sen epäonnistuneempi se on. Tämän allekirjoitan täysin. En ole vielä kertaakaan onnistunut lähikuvissa, vaikka kuinka olen asetuksia vaihtanut.
Tänä aamuna siis olin muuttanut kuvan koon 8M:ään, kuvasuhteen 4:3:een ja Intelligen iso 400:aan. Pict.adj:stä nostin sharpnessin ja noise reductionin yhdellä pykälällä ylöspäin. Tässä tämän aamun saldo:






Kuvat on ehkä hieman tarkempia kuin ennen ja kuvien onnistumisprosentti oli suurempi aikaisempaan verrattuna. Opiskelu jatkuu edelleen...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti