Roope ja Rosa

Roope ja Rosa

maanantai 2. tammikuuta 2012

Takapuoli samikset

Roopen ollessa vuoden vanha, veljeni leijonamieli huomautti, että mulla ja Roopella on samanlainen takapuoli. Silloin se nauratti, ei naurata enää.

Roopella on takapään kanssa ollut aina silloin tällöin ongelmia. Olen välillä iltaisin venytellyt takareiden lihaksistoa ja kesäisin uimalla ja viikonloppuisin metsälenkeillä lihaksia vahvistanut. Nämä ovat pitäneet Roopen sekä mun lihaksiston kunnossa. Mutta Rosan juoksujen aikana emme päässeet tekemään kuin asvalttilenkkejä ja se on varma tapa saada Roopen sekä mun lihakset jumiin. Niin kävi myös kuukausi sitten.

Espanjanvesikoiraharrastajat ry järjesti joulukuussa eläinfysioterapia luennon, johon Roope pääsi Rosan sijaisena. Meille opetettiin koiran lihasten hieromista, kuinka se aloitetaan päästä, jatkuen niskasta kohti lonkkaa ja sieltä päättyen raajojen hierontaan. Hieronnan jälkeen kävimme läpi koiran lihaksiston venyttelyä, mistä saa venyttää ja mistä ei sekä miten venytys tapahtuu. Mulle yllätyksenä tuli, että seisoviltaan lihaksia ei saa venyttää, ainoastaan kylkilihaksia. Kaikki muu lihaksiston venytys tapahtuu makuuasennossa. Käsittelyn jälkeen Roope alkoi pitää hienoista ininää, joka tarkoitti sitä, et nyt tarttis tehdä jotain kivaa. Kun en aloittanut mitään koulutussessiota sen kanssa, se alkoi pukata kuonollaan vesikuppiaan. Hieman mua nauratti toisen innostus, mut tiukkana komensin sen takaisin makuulle.

Luennon jälkeen fyssari tuli kokeilemaan  Roopen lihaskuntoa käsin. Muutaman painalluksen jälkeen hän totesi lihasten olevan todella kireät ja komensi meidät ortopedin juttusille. No, en mennyt ortopedin juttusille, vaan pyysin kaveriltani venytysohjeita. Sainkin yhden vinkin, joka  on osoittautunut kullan arvoiseksi. Kun sitä vaan muistaisi tehdä säännöllisesti, eikä vain oireiden ilmaantuessa.

Mulle henkilökohtaisesti on varattuna aika fyssarille viikolla 2, ihan samasta syystä, mitä on Roopellakin. Jos mä saan itselleni sieltä apua, vien myös Roopen eläinfyssarille. Ei nimittäin ole mitään kivaa, kun alaselkä on jumissa ja tuskat ovat kovat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti