Roope ja Rosa

Roope ja Rosa

lauantai 4. syyskuuta 2010

Kameran käyttökoulu osa 4, kuvan koko

Eilen metsälenkin yhteydessä huomasin, että kameran kennolla näkyi merkki MF. Mulla ei ollut hajuakaan, mitä se voisi merkitä, joten taas kerran oli otettava käyttöohjeet esiin. Mistään ei sitä merkintää löytynyt, mutta silmät osui kohtaan "Kuvasuhde ja Kuvan tiedostokoko". Jälleen kerran tavasin sitä kohtaa ja yhtäkkiä älysin, että mulla on ollut ihan väärin kuvakoon asetukset. Olen siis ottanut kuvia 4:3 suhteella, joten silloin minun pitäisi valita kuvan kooksi 0.3M tai 2M. Tämäkin on mennyt oikein, sillä olen käyttänyt kokoa 0.3M, koska sen kokoinen sopii parhaiten nettisivuille. Tämä tarkoittaa sitä, että pikseleitä kuvassa on vain 640 X 480. Nyt kun nostin kuvakokoa 3M:ään, pikselit nousi 2048 X 1536:een. Nyrkkisääntönähän on, että mitä enemmän pikseleitä, sitä tarkempi kuva. Alla jälleen kuvatuloksia uusilla asetuksilla.

Tämän jälkeen otin sisällysluettelon esille ja löytyihän se MF selite. Se tarkoittaa käsitarkennusta. Tämä taas selittää sen, miksi en saanut jatkuvaa tarkennusta asetusta päälle. Pöh!

Kun otan koirista kuvia, pidän urheilu asetusta päällä. Tähän asti olen ottanut urheilukuva ulkona -asetuksella, mutta tarkemmin katsottuna ohjeita, sitä pitäisi käyttää silloin, kun ulkona paistaa aurinko. Nyt ymmärsin senkin, miksi ei valkotasapainoa pysty muuttamaan sillä asetuksella. Ohjeiden mukaan kannattaa valita normaali urheilu ja kappas, nyt kun valitsin normaali urheilun, pääsin valitsemaan Balancesta pilvisen sään. Miten ihmeessä kuvaaminen voi olla näin pirun vaikeaa...?

Seuraavalla kerralla meinaan kokeilla luovaa urheilukuvaa asetusta. Oppaan mukaan se on paras, kun kohteeseen on matkaa 5m tai enemmän. Toivoa sopii, että sillä saisin kivoja kuvia koirista. Muuten alkaa usko mennä kuvaamiseen, kun tällä hetkellä 150:stä kuvasta ehkä 50 onnistuu..., ehkä... ;).



Anna tänne se pallo, tai sit mä muutun tosi hurjaksi, grrrr...

Tasapainoaistin harjaantumista, ala Rosa...
... ja sitten on Roopen vuoro. Oikein hyvä!
Pliiis, heitä jo se pallo!!!!!
Äippä, jos mä olen oikein kiltti ja pidän katsekontaktin kasassa, niin annatko mulle pallon, jooko?

Kuka vika vedessä, on mätäsika...
Hei jätkät! Käyttekste usein täällä?

Toi ei anna palloo, sano sille jotain!
Hyvä Rosa! Just noin! Ota se siltä!!!!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti