Roope ja Rosa

Roope ja Rosa

maanantai 13. syyskuuta 2010

Tokotreenien suunnittelu

Niin kuin aina, teen kaikki ihan väärin. Olen viime kevääseen asti treenannut molempia koiria yksi liike kerrallaan vuorotellen. Tänä syksynä pidensin treenimäärää niin, että treenaan putkeen ensin Roopen kanssa ja sitten Rosan kanssa. Aikaa kulutan noin 2min per liike. Sen olen kyllä katsonut, että liike loppuu aina onnistuneesti.

Mutta mitä sanoo Koiramme 6-2008 lehti? Se neuvoo tekemään treenin niin, että esim. luoksetuloa tehdään 3 toistoa, sitten seuraamista. Seuraamisessa tulee olla niin kävelyä kuin juoksuun siirtymistä. Muutama siirtyminen ja se on siinä. Sitten 5 minuutin tauko. Joo, jotenkin näin olen tehnyt... ehkä..., joskus... Oikeastaan olen tehnyt seuraamista ja kulmauksia samassa treenissä. Vasta tänä syksynä olen siirtynyt treeniin, missä kulmat ja seuraaminen opetellaan erikseen.

Entäs tauon jälkeen. Sama treeni uudelleen, mutta hieman vaikeutettuna. Esim. luoksetulo pidemmäksi matkaksi ja seuraamisessa pidempi pätkä. Ja taas 5 min tauko.

Lopuksi voi ottaa vaikka paikkamakuuta 5 eri kertaa. Joka kerralla eri aika. Tämä sääntö koskee siis nuorta koiraa, joka vasta aloittaa treenaamisen. Entäs sitten, kun treeni on edennyt pidemmälle? Kun tehdään 3-4min paikkamakuuta? Tehdäänkö sekin muutaman kerran????

No, oli miten oli. Olen tähän asti tehnyt liike - tauko - liike - tauko - liike ja kaikki liikkeet ovat olleet erilaisia. Ehkä kuitenkin ensi kerralla kokeilen tätä liike - liike - tauko - liikkeiden toisto - tauko - uusi liike.

Lisäksi lehti suosittaa laittamaan ylös tavoitteet ja pohtimaan, mikä onnistui ja ei. Mullahan onnistuu melkein aina kaikki ja tavoite on selvä: tavata treenikavereita ja tehdä treenistä onnistunut päättämällä se onnistuneeseen liikkeeseen.

Tarkemmin ajatellen, en ole kaikkea tehnyt päin mäntyä, mutta varmaa on, että parantamisen varaa treenien suunnittelussa on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti