Roope ja Rosa

Roope ja Rosa

sunnuntai 8. toukokuuta 2011

Syyllinen, minä vai jompikumpi koirista?

Juuri kun luulen, että olen edes hieman perillä, mitä peliä pelataan, niin säännöt muuttuu täysin. Olen tähän asti kuvitellut, että arkajalka Rosa ohitustilanteissa mieluummin hyökkää ensin vastaantulevan päälle ja vasta sitten kysyy, "kuka stana sä oot? Mitä sä teet mun nurkilla?" Itse kehittämä diagnoosini on ollut v-mäinen luonne muita kohtaan. Tälläistä käytöstä yleensä selitetään sillä, että nartut on vaan sellaisia. Kaikkien kanssa ei tulla juttuun. Tai sitten ulkoiluttaja on epävarma ja koira kertoo jo kaukaa vastaantulevalle lajitoverille, että mun emäntään on ihan turha hampaita kokeilla. Mä puolustan sitä henkeen ja vereen... Fine, olen hyväksynyt nämä selitykset, vaikka en mielestäni ole mitenkään epävarma ohitustilanteissa.Mutta, mutta...

Kaikki pienten lasten vanhemmat tietävät sen, että välttämättä syyllinen ei ole se, joka on jäänyt kiinni pahoista teoistaan tai sitten kovalla äänellään on saanut perheen raivon partaalle. Yleisesti ottaen tapauksessa on kolmas osapuoli, joka tyytyväisenä tai tietämättään on aiheuttanut kaaoksen. Niin luulen Rosan kohdalla myös käyneen.

Eilen illalla lenkillä kuljimme pihan ohi, missä oli räksyttävä koira. Olemme kulkeneet siitä jo monen monituista kertaa. Joka kerran Roope haluaisi mennä tien toista puolta. Niin myös eilen. Heti, kun lähestyimme taloa, alkoi Roope vetämisen poispäin talosta. Silloin päätin, että me kuljemme aivan talon aidan viertä ja koirien on vain tultava vieressäni. Roope alkoi rimpuilemisen eikä kuunnellut yhtään mitä sanoin eikä edes suostunut nuuhkaisemaan namia, mitä sille houkuttimeksi tarjosin. Lopulta paloi hihat ja vetäsin koirat remmin avulla ihan portin viereen ja komensin ne istumaan. Roope istahti h y v i n  hitaasti ja katseli ympärilleen pelokkaan näköisenä. Vasta kun Roope oli rauhoittunut, jatkoimme matkaa.

Tästä päättelin, että Rosa tunteekin itsensä epävarmaksi, koska Roope koiralauman johtajana on epävarma. Rosa puolustaa omaa kaveriaan henkeen ja vereen haukkumalla vastaantulijoille ja jos joku onneton tulee lähellekin, niin päälle käy.

Olen päättänyt, että tästä päivästä lähtien ohitustilanteissa kiinnitänkin huomiota Roopen onnistuneeseen ohitukseen ja vahvistan hänen itsetuntoaan tätä kautta. Luulen, että kun Rosa huomaa Roopen rentoutuvan, onnistuu ohitukset meillä yhteislenkillä paljon paremmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti